צ׳יפס גדול: שיווק, שווארמה ומחיאות כפיים 🍟
אז עכשיו כשאני מקווה שאנחנו קצת פחות ״אנטי שיווק״ בואו נתקדם.
כמו שכתבתי כאן, שיווק זה בעצם תקשורת. והיום אנחנו מוצפים בפלטפורמות שדרכם אנחנו יכולים לשווק. במסגרת עבודתי כיזם ויועץ עסקי, שיווקי ואסטרטגי
אני נתקל לא מעט בתופעה שבה הפלטפורמה היא זו שקובעת אם נשווק ואני שואל, מדוע?
קחו דוגמה מומצאת לחלוטין – תכירו את אבשלום, בן 45 שפתח דוכן שווארמה ייחודי במתחם מרכזי שמגיעים אליו אלפי אנשים
ביום, השווארמה מבוססת על מתכון מיוחד שעובר מדור לדור, בנוסף יש גם צ׳יפס ללא הגבלה, חמוצים וסלטים wow ועמדה שלמה של רטבים ככל יכולתך, וכמובן שגם מקרר מלא בפחיות מכל העולם.
תסכימו לי שלכל הדעות זה יופי של מוצר, אך בפועל דוכן השווארמה הזה לא מצליח בלשון המעטה. אין לקוחות, אין כסף בקופה ומחיאות כפיים? הצחקתם גם אותי וגם את אבשלום.
זה לא שאבשלום לא יודע ששיווק זה פתרון, הוא ניסה לפתוח אינסטגרם, ראה את כל ה״מתחרים הגדולים״ עם כמויות העוקבים והלייקים והחליט שזה ממש לא בשבילו אז וויתר ומאז כלום. ״היום כולם באינסטגרם ואם אתה לא מצליח שם אין לך שום סיכוי״ הוא היה אומר למשפחה והחברים שרצו לעזור.
אם נסכם לפי מה שחושב אבשלום, אין אינסטגרם – אין סיכוי לשיווק.
האם זה נכון? התשובה היא חד משמעית לא.
אבשלום נמצא במתחם שיש בו אלפי אנשים ביום, תארו לעצמכם אם היה מכין מיני פיתות עם טעימות ומסתובב במתחם מדבר קצת עם האנשים ונותן לטעום, האם מצב העסק יכול להיראות אחרת? בוודאי שכן.
המסקנה הפשוטה היא: אל תתנו לשום פלטפורמה לנהל את הדרך שבה אתם עושים שיווק. אני ממש בעד לנסות, ללמוד דברים חדשים ולהשתמש בכל הפלטפורמות אך ממש לא לתת להם לנהל אתכם. אגב, תמיד תוכלו וגם ממש מומלץ להיעזר באיש מקצוע שיעזור לכם.
ועכשיו תשובה לשאלה שלשמה התכנסנו, מתי מחאו לכם כפיים בפעם האחרונה ואיך זה קשור לשיווק?
והתשובה היא מאוד פשוטה.
ה״כפיים״ שאתם תקבלו זה הפידבק מצד האנשים לאחר שרכשו את המוצר או השירות שלכם / הגיעו לאירוע שאתם מארגנים / קיבלו אתכם לעבודה בעקבות פעולה שיווקית שעשיתם.